در گفت وگو با كمك وب اعلام شد؛

ضرورت توجه به سرمایه گذاری مضاعف در تحقیق و توسعه حوزه هوش مصنوعی

ضرورت توجه به سرمایه گذاری مضاعف در تحقیق و توسعه حوزه هوش مصنوعی به گزارش کمک وب، یک پژوهشگر حکمرانی دیجیتال با اخطار نسبت به تنظیم گری هوش مصنوعی و تشکیل شورای جدید در این رابطه اظهار داشت: نمی توان از ابهامات و نکات قابل تأمل در فلسفه وجودی تشکیل این شورا چشم پوشی کرد.


رضا احمدی فشارکی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فناوری هوش مصنوعی بعنوان یکی از مهم ترین زمینه های علم و فناوری در جهان اظهار داشت: هرچه زمان می گذرد، بیشتر از پیش در رابطه با فرصت ها و تهدیدات ناشی از فناوری هوش مصنوعی می شنویم و نقش آفرینی روز افزون هوش مصنوعی در زندگی بشریت سبب هوشیار شدن روز افزون دولت های سراسر دنیا نسبت به فرصت ها و تهدیدات ناشی از این تکنولوژی گردیده است. وی ادامه داد: هرچند تأثیرات مثبت هوش مصنوعی بر آینده زندگی بشریت و صنایع مختلف بر کسی پوشیده نیست، اما تهدیدات ناشی از آن بخصوص در حوزه های امنیتی سبب افزایش حساسیت کشورهای متعدد جهت قانونمندسازی و تنظیم گری هوش مصنوعی گردیده و در این راستا، میتوان به صدور فرمان اجرایی کاخ سفید در رابطه با هوش مصنوعی (Executive Order on AI) و تصویب پیش نویس اولیه قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا (EU AI act) اشاره نمود. تنظیم گری هوش مصنوعی ابزار احتمالی قدرت نمایی کشورهای غربی پژوهشگر گروه حکمرانی دیجیتال اندیشکده حکمرانی شریف در ادامه ضمن اشاره به این که تنظیم گری هوش مصنوعی، ابزار احتمالی قدرت نمایی کشورهای غربی است، اظهار داشت: تلاش کشورهای مختلف برای کسب داعیه رهبری تنظیم گری جهانی هوش مصنوعی در جهان، شاهدی بر اهمیت قابل توجه این فناوری پیشرفته برای حاکمیت های سراسر دنیا است. وی ادامه داد: تلاش کشورهای غربی در جهت تنظیم گری هوش مصنوعی همچون هم افزایی کشورهای اتحادیه اروپا بخصوص در ذیل مثلث آلمان- فرانسه- ایتالیا، میزبانی نشست بین المللی ایمنی هوش مصنوعی توسط انگلیس به همراه صدور اعلامیه بلچلی در انتها آن در خصوص توافق ۲۸ کشور در جهت تنظیم گری هوش مصنوعی و همینطور ملاقات کاملا هریس (معاون اول رئیس جمهور آمریکا) با مدعوین برجسته نشست مذکور در سفارت آمریکا در لندن، شهودی بر اهیمت مضاعف این فناوری بعنوان یکی از ابزارهای احتمالی قدرت نمایی قدرت های جهان همچون کشورهای اروپایی، بریتانیا و آمریکاست. به قول وی البته ضروری است به نقش چین و پیشتازی سریع آن در هوش مصنوعی هم بعنوان یکی از عوامل افزایش نگرانی های کشورهای غربی در رابطه با این فناوری اشاره نمود. احمدی همینطور بر ضرورت توجه حاکمیت و دولت تصریح کرد و اضافه کرد: شاید فناوری هوش مصنوعی یکی از موضوعات روز و مهمی نباشد که کشور ما با آن دست وپنجه نرم می کند، اما اساسا فرصت های بسیار خوبی در افق پیش رو به ارمغان می آورد و در عین حال می تواند منتج به تهدیدات گوناگونی در زمینه های مختلف گردیده و در آینده برای کشور خطرآفرینی کند. بنابراین در ذیل فرمایشات مقام معظم رهبری، بسترسازی و ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری فناوری های پیشرفته همچون هوش مصنوعی از اهیمت بسیار زیادی برخوردار می باشد. پژوهشگر گروه حکمرانی دیجیتال اندیشکده حکمرانی شریف اظهار داشت: در همین راستا، اقدام دولت در توجه به این فناوری با ایجاد شورای ملی راهبری هوش مصنوعی تحسین برانگیز بوده و مضاف بر آن، تشکیل این شورا در ذیل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری که ماهیتاً از منظر نهادی بعنوان یک نهاد حمایت کننده و تسهیلگر و نه یک نهاد تنظیم گر شناخته می گردد، جای تقدیر دارد. احمدی فشارکی ضمن اشاره به نگاه نقادانه به تشکیل شورای ملی راهبری هوش مصنوعی اظهار داشت: البته نمی توان از ابهامات موجود و نکات قابل تأمل در فلسفه وجودی تشکیل این شورا چشم پوشی نمود همچون جایگاه قانونی می باشد که این سوال پیش می آید که آیا تشکیل شورای ملی راهبری هوش مصنوعی از منظر قانونی مغایر با دستور مقام معظم رهبری در خصوص انحلال شوراهای موازی با شورایعالی فضای مجازی به منظور تحکیم جایگاه فراقوه ای، موقعیت محوری و کانونی شورایعالی نیست؟ آیا تأسیس شورای ملی راهبری هوش مصنوعی در تعارض با وظایف شورایعالی بعنوان نهاد فراقوه ای نبوده و علاوه بر تشدید تشتت نهادی در حوزه فناوری اطلاعات، به ادعای ناکارآمدی شورایعالی دامن نمی زند؟ نگاه توسعه ای دولت به فناوری هوش مصنوعی وی ضمن اشاره به این که از دیگر نکات قابل تأمل در تشکیل شورای ملی راهبری هوش مصنوعی هدف تأسیس است اضافه کرد: اعطای مأموریت تشکیل شورا به معاونت علمی را میتوان به فال نیک گرفته و مبین نگاه توسعه ای دولت به فناوری پیشرفته هوش مصنوعی بعنوان هدف اصلی تشکیل این شورا قلمداد نمود. اما به نظر می رسد هدف اصلی و اول دولت از تشکیل این شورا، متمرکزسازی و ایجاد یک بستر واحد برای همفکری در رابطه با هوش مصنوعی بوده و چه بسا تأسیس شورا در رابطه با هوش مصنوعی گرچه سبب پیشگیری از موازی کاری های احتمالی می گردد، لیکن احتمالا راهبرد مؤثری جهت ایجاد بسترهای لازم برای توسعه داخلی این فناوری نخواهد بود. احمدی فشارکی خاطرنشان کرد: اگر هدف دولت از تشکیل این شورا تمرکز بر توسعه فناوری در داخل کشور است، چرا این امر را از راه تأسیس نهاد دیگری در ذیل ساختار فعلی معاونت علمی پیگیری ننموده است؟ به صورت کلی، ساختارهای شورایی عملاً منجر به تعلل در تصمیم گیری، افزایش مطالبات بخشی، هم افزایی و تشدید نگاههای تضییقی دستگاههای مختلف می گردد و در نهایت به غلبه نگاههای تنظیم گرانه و حتی امنیتی می انجامد. بنابراین تأسیس این نهاد در ذیل ساختار شورایی می تواند مبین نگاه تنظیم گری و نه نگاه توسعه تکنولوژیکی دولت به فناوری هوش مصنوعی باشد. وی به ترکیب اعضای شورا اشاره نمود و اظهار داشت: علاوه بر تاثیر ساختار شورایی در جهت دهی سازمان ها به امر تنظیم گری، حضور نهادهای نظامی در ترکیب اعضای این شورا می تواند به این گزاره دامن بزند که دولت به فناوری هوش مصنوعی بیشتر بعنوان یک مبحث خطرآفرین و امنیتی نگاه کرده و در مقایسه با نگاه توسعه تکنولوژیکی به هوش مصنوعی، تمرکز بیشتری در بحث تنظیم گری هوش مصنوعی دارد. چند سفارش به معاونت علمی احمدی فشارکی در ادامه اظهار داشت: سفارش می گردد معاونت علمی از تجارب قبلی ساختارهای شورایی در کشور عبرت گرفته و ضمن همگرایی و هماهنگی در چارچوب شورا، با دقت و وسواس فراوان، در جهت جهت گیری توسعه ای شورای ملی راهبری هوش مصنوعی گام بردارد. همینطور ضروری است معاونت علمی، نگاهی شبیه به سایر بخش های ستادی فعال در معاونت علمی برای این شورا تعریف کرده و از حرکت شورا به سمت ساختارهایی همچون شورایعالی فضای مجازی و یا دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی اجتناب کند. وی افزود: تجارب کشورهای مختلف در بحث توسعه صنعتی نشان داده است که رفتار هر دولت در برابر فناوری های نوظهور و صنایع نوپا، نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا، نقش مهمی در رشد مستمر یا شکست توسعه آن فناوری در آن کشور داشته و بنابراین حساسیت مضاعف نسبت به سیاست گذاری حوزه هایی همچون هوش مصنوعی اهمیت بسیار زیادی دارد. در چنین مواقعی نقش تسهیلگری دولت نمود بیشتری پیدا کرده و سیاست گذاری غلط همچون تشدید تنظیم گری های داخلی می تواند به مثابه ترمزی برای فعالین فناوری هوش مصنوعی باشد. احمدی فشارکی همینطور اظهار داشت: با عنایت به عدم ورود گسترده و نظام مند دولت به فناوری هوش مصنوعی در سالهای اخیر بخصوص از منظر فنی، در وهله اول، دولت باید در جهت رشد و توسعه این فناوری گام برداشته و جهت تحقق این امر، ضرورت توجه به سرمایه گذاری مضاعف در تحقیق و توسعه حوزه هوش مصنوعی و همینطور ترویج همکاری بین دولت، صنعت و دانشگاه ها اهمیت به سزایی دارد. همینطور دولت باید در جهت تسهیلگری فعالیت در زمینه هوش مصنوعی، از تنظیم گری های بیهوده در این عرصه خودداری نماید؛ چون که تنظیم گری هوش مصنوعی به علت نوپا بودن این فناوری در ایران، اساسا به یکی از عوامل پیشگیری از رشد این فناوری در کشور تبدیل خواهد شد. ضرورت ایجاد دیپلماسی فعال در هوش مصنوعی او در آخر اظهار داشت: همینطور با عنایت به خطرات و تهدیدات ناشی از فناوری هوش مصنوعی برای کشورهای جهان بخصوص برای کشورهایی همچون ایران، نقش دیپلماسی فعال در این مورد بسیار پررنگ گشته و ضروری است در جهت کمک به راهکارهای جهانی جهت حل چالش های پیش روی تنظیم گری هوش مصنوعی، با حضور و گفتگو در مجامع بین المللی نقش آفرینی کرده و به منظور شکل دهی همکاریهای مثمر ثمر بخصوص در تعامل با کشورهایی با ارزش های مشترک، گامهای بسیار مؤثری در حوزه تنظیم گری هوش مصنوعی و توسعه و اجرای هماهنگ مقررات در رابطه با آن برداریم.


منبع:

1402/09/15
14:21:23
5.0 / 5
534
تگهای خبر: امنیت , تكنولوژی , دانش , دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات