رگولاتوری واقعا نمی تواند جلوی پیامك های تبلیغاتی را بگیرد؟!

رگولاتوری واقعا نمی تواند جلوی پیامك های تبلیغاتی را بگیرد؟! كمك وب: در حالیكه پیامك های تبلیغاتی و ارسال این پیامك ها با شماره های شخصی بتازگی افزایش یافته اما مسئولان سازمان تنظیم مقررات رادیویی معتقدند قانونی وجود ندارد كه طبق آن، ارسال كنندگان پیامكی تبلیغاتی كه سیم كارتشان به سبب ارسال زیاد پیامك مسدود شده، دوباره نتوانند سیم كارت بگیرند یا پیامك بیش از اندازه نفرستند.


به گزارش كمك وب به نقل از ایسنا، با ادامه دار شدن روند نارضایتی افراد از دریافت پیامك های تبلیغاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سامانه ۱۹۵، امكان شكایت از شماره های تبلیغاتی با شماره های شخصی، ثابت و سرشماره های دیگر را فراهم نمود تا امكان قطع سرویس ارسال پیامك از این شماره ها احداث شود.

با وجود این، ارسال پیامك برای كسب وكارهای مختلف، یكی از طریق های گاهی آسان و ارزان تبلیغات است و این مساله سبب شده كسب وكارها حتی به خرید چندباره سیم كارت روی بیاورند و با شماره های شخصی به ارسال پیامك تبلیغاتی اقدام نمایند. این كار سبب میگردد شرایط مسدود كردن شماره های شخصی فرآیندی سخت و زمان گیر شود و حتی اگر بتوان سرشماره های تبلیغاتی را مسدود كرد، این دفعه شماره های شخصی هستند كه هر بار پیامكی را ارسال می كنند.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - قبل از این اظهار كرده بود: با عنایت به این كه سپس شناسایی سرشماره های تبلیغاتی، صاحبان كسب وكارها به تبلیغ آنها از راه شماره های شخصی روی آورده اند؛ یكی از طریق های پیشگیری از ارسال پیامك های تبلیغاتی ناخواسته كه حتی بدون شكایت افراد هم صورت می گیرد، مسدود كردن شماره هایی است كه تعداد زیادی پیامك ارسال می كنند. زمانی كه افراد با این هدف سیم كارت می گیرند، رگولاتوری آنها را شناسایی می كند، اما از آنجاكه گرفتن این سیم كارت ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آنها مرتب این كار را ادامه می دهند.

درواقع درصورتی كه از این شماره ها استفاده دیگری در خصوص تماسهای تلفنی یا استفاده از اینترنت نشود، به كارگیری آنها جهت تبلیغات برای رگولاتوری محرز خواهد شد و این سازمان بدون دریافت شكایت هم به مسدود كردن این شماره ها اقدام خواهدنمود.

از سوی دیگر اما حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كه با شماره های شخصی برای مشتركان تلفن همراه ارسال می شود، تاكید كرده كه با عنایت به نیاز به ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كه با شماره های شخصی ارسال می شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه اندازی بخش دریافت شكایات از راه پیامك ضروری می باشد تا مشتركان تلفن همراه درصورت ضرورت بتوانند پیامك تبلیغاتی و شماره ارسال كننده را از راه پیامك به سامانه ۱۹۵ ارسال نمایند.

او درباره مدیریت و ساماندهی سیم كارت ها باز اظهار كرده بود: ما برای سیم كارت ها محدودیت داریم و این مساله در سامانه شاهكار كنترل میگردد. بدین سان هیچ كس به هیچ عنوان نمی تواند سیم كارت بدون هویت بگیرد یا بیشتر از ۱۰ سیم كارت به نام خود داشته باشد. حتی اگر كسی بخواهد به نام فرد دیگری سیم كارت بگیرد، برای همه شماره ها پیامكی ارسال میگردد كه سیم كارتی به نامش فعال شده، بدین سبب این مساله حدودا مدیریت شده است.

تا راهكار جایگزین تبلیغات نباشد، پیامك ها ادامه دارد

اما رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی بتازگی با بیان این كه راهكار سلبی تا حدی جواب می دهد اما چاره ای جز مدیریت نیست، اظهار كرده است: این كسب وكارها، سیم كارت ارزان قیمت می گیرند و تبلیغات می كنند كه ما باز برخورد می نماییم و آنها را می بندیم، اما مطمئنا تا راهكار جایگزین تبلیغات برای آنها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما بعنوان رگولاتوری قاعدتا نمی توانیم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما بر طبق فرآیندهایی كه وجود دارد، سیم كارتی كه پیامك یك طرفه و بیش از اندازه می فرستد را شناسایی و مسدود می نماییم كه تا حدود زیادی هم این تبلیغات كنترل شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه تا كنون خدمات پیامكی حدود ۵۰ هزار سیم كارت را بستیم، اما این پیامك ها هنوز وجود دارند، اظهار داشت: بحث فرهنگ سازی مطرح است و این كه راهكارهای ارزان تر مانند تبلیغات برای كسب وكارهای كوچك فراهم گردد. تا زمانی كه برای یك تبلیغ كوچك در صداوسیما یا در بیلبوردهای شهری باید میلیون ها تومان پرداخت گردد، آنها قاعدتا سراغ تبلیغات ارزان تری می روند كه بااینكه برای كسب وكار یك راهكار ارزان قیمت است، اما برای مردم مزاحمت دارد.

او در پاسخ به این كه آیا با احراز هویت نمی توان جلوی پرداخت ها را گرفت، بیان كرد: ما سیم كارت بدون هویت نداریم و افراد تنها با احراز هویت می توانند سیم كارت بگیرند اما در نهایت باید در قالب قانون عمل نماییم. اگر یك نفر در قالب قانون سیم كارتی را گرفته و فرآیندهای قانونی را طی كرده، اما پیامك بیش از اندازه فرستاده باشد، ما آن سیم كارت را مسدود می نماییم اما نمی توانیم جلوی این را بگیریم كه دیگر نتواند سیم كارت هم بگیرد، چونكه فرآیندها باید در قالب قانون باشد.

فلاح در پاسخ به این كه آیا رگولاتوری بعنوان مقررات گذار نمی تواند جلوی ارسال این پیامك های تبلیغاتی را بگیرد، اظهار نمود: رگولاتوری مقررات گذار است اما ما در یك حد می توانیم مقررات گذاری نماییم و نه این كه حقی را از كسی سلب نماییم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامك ها جلوگیری كرده و با ارسال پیامك های انبوه كه برای مقصد مزاحمت احداث كند، برخورد می نماییم اما قانونی نداریم كه كسی نتواند سیم كارت بگیرد و یا نتواند پیامك بیش از اندازه بفرستد.

بنابراین بااینكه به قول رییس رگولاتوری، هیچ كس نمی تواند سیم كارت بدون هویت بگیرد كه این مساله پیگیری تخلفات را آسان تر می كند، اما به نظر می آید پیگیری تبلیغات پیامكی از راه شناسایی صاحبان سیم كارت های ارسال كننده و برخورد با آنها، هنوز میسر نیست.




1397/10/01
16:01:51
5.0 / 5
5003
تگهای خبر: ارتباطات و فناوری اطلاعات , اینترنت , خدمات , ساماندهی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
komakweb.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كمك وب محفوظ است

كمك وب

کمک به شما در حوزه فناوری اطلاعات