روش های برخورد با تبلیغات پیامكی در سال ۹۸،
آخرین حربه ها برای مقابله با پیامك های مزاحم
به گزارش كمك وب پیامك های مزاحم باآنكه ریشه ای طولانی دارد و حتی برای مدتی امان كاربران را بریده بود، اما روش هایی همچون مسدود كردن سیمكارت های شخصی مزاحم و اقدامات یك سال گذشته مانند منع ارسال پیامك انبوه توسط اپراتورها، تا حد زیادی ارسال آنها را كاهش داده است.
به گزارش كمك وب به نقل از ایسنا، موج پیامك های تبلیغاتی كه زمانی گاه و بیگاه برای مشتركان ارسال می شد، با آگاهی آنها از نحوه غیرفعال كردن این پیامك ها فروكش كرد. البته بعد از آن كسب وكارها راهی را پیدا كردند كه همچنان به ارسال پیامك های تبلیغاتی ادامه دادند و این راه استفاده از سرشماره های شخصی بود. زمانی كه برای مشترك پیامكی با شماره شخصی ارسال می شد اما وقتی پیامك مورد نظر را باز می كرد، با متنی تبلیغاتی مواجه می شد.
باآنكه بعضی از كاربران نسبت به این پیامك ها و مزاحمتی كه ممكن بود در هر ساعتی از شبانه روز برایشان پیش آید، بی تفاوت بودند اما برخی كه این پیامك ها امانشان را بریده بود به مراجع مختلفی شكایت كردند تا سرانجام مسئولان تصمیم به ساماندهی این مورد گرفتند و راه هایی برای عدم دریافت پیامك های تبلیغاتی عنوان شد همچون شماره گیری كدهای دستوری و تماس به مراكز اطلاع رسانی. علیرغم این هنوز راهی برای لغو پیامك هایی كه از شماره های شخصی ارسال می شدند وجود نداشت.
بنابراین درحالی كه دریافت پیامك های تبلیغاتی به یكی از ناخوشایندترین عادت های كابران گوشیهای همراه تبدیل گشته بود، زمانی كه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از دریافت این پیامك ها به ستوه آمد، سامانه ای برای دریافت گزارش های آنلاین شكایات مزاحمت های ناشی از پیامك های تبلیغاتی كه با شماره های شخصی ارسال می شدند، رونمایی گردید كه از اواسط سال ۹۶ آغاز به كار كرد.
هرچند این سامانه نتوانست آن طور كه باید جلوی پیامك های تبلیغاتی را بگیرد و وزیر ارتباطات درباره كارآمدی سامانه ۱۹۵ گفت: با تبلیغاتی مزاحمی كه مردم گزارش می دهند، برخورد شده و آنها را مسدود كردیم ولی آنها باردیگر مثل قارچ رشد كرده اند. ازاین رو نظارت ها را بالا بردیم اگر الان به این نتیجه برسیم كه اپراتورها شماره ها را در اختیار قرار می دهند، حتما با آنها برخورد می كنم.
روند كج دار و مریز برخورد با پیامك های تبلیغاتی در یكی دو سال گذشته ادامه داشت و از سویی كسب وكارها بودند كه یكی از بهترین روش های تبلیغاتی خویش را ارسال پیامك می دانستند كه دردسرهای تبلیغات تلویزیون و هزینه بیلبوردهای شهری را نداشت و از سوی دیگر مردمی كه از دریافت این پیامك ها همچنان شاكی بودند و مسئولان حوزه ارتباطات هم در این مدت روش های متفاوتی را برای پیشگیری از مزاحمت های پیامكی در پیش گرفتند.
یكی از این روش ها كه از آغاز سال ۹۸ در پیش گرفته شد، ممنوعیت ارسال پیامك های انبوه توسط اپراتورها بود كه به واسطه مصوبه شورایعالی فضای مجازی صورت گرفته و به دنبال آن، سقف مجاز برای ارسال پیامك در شبانه روز ۵۰۰ پیامك تعیین شد. همینطور یكی دیگر از اقداماتی كه انجام شد این بود كه اپراتورها موظف شدند با گنجاندن بندی در قرارداد مشتركان، این اجازه را از آنها بگیرند كه اگر با سیم كارتی تخلف كردند و پیامك تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امكان ارسال پیامك از تمامی سیمكارت های آنها متوقف شود.
درنهایت پیامك های تبلیغاتی هنوز هم ارسال می شوند و جلوگیری كامل از ارسال آنها شاید كاری ناممكن باشد، اما بطور قطع اگر تا یكی دو سال قبل روزانه از چندین شماره ناشناس پیامكی دریافت می كردید كه جز مزاحمت برای شما عایدی نداشت و همان زمان آنرا حذف می كردید، حالا دریافت این پیامك ها بسیار كاهش یافته و اقداماتی همچون منع ارسال پیامك انبوه و مسدود كردن تمامی سیمكارت های ارسال كنندگان متخلف، در كاهش این پیامك های مزاحم تأثیر به سزایی داشته است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب