به گزارش كمك وب به نقل از ایسنا، انواع سرویس های موجود اینترنت در كشور به علت داشتن خصوصیت های متمایز از هم برای كاربران با شرایط مكانی و موقعیتی متفاوتی طراحی شده اند؛ سرویس های پرسرعت فراهم شده از سرویس های ثابت تا نقطه به نقطه و در نهایت همراه را شامل می شوند كه هر سرویس هم در خود دارای انواع مختلفی سرویس های متمایز از هم است كه كاربران اینترنتی بسته به شرایط و نیاز خود می توانند مناسب ترین سرویس را انتخاب كنند.
سرویس های ارتباطی ثابت
در این گروه سرویس های ارتباطی ثابت سیمی مانند ADSL، VDSL و یا FTTx قرار می گیرند كه خصوصیت بارز آنها محدود بودن به یك مكان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص یا بستر فیزیكی است كه خارج از آن محدوده مشخص امكان استفاده از این سرویس وجود ندارد.
در سرویس ADSL دارندگان پروانه تعداد ۱۷ شركت FCP و ۵۴ شركت ServCo هستند. حداكثر سرعت قابل عرضه در این سرویس بر اساس ظرفیت خطوط مخابراتی و فاصله از مركز ۲۴ Mbps (تكنولوژیADSL۲+) است.
تعرفه پایین حجم مصرفی بدلیل هزینه نگهداری، نصب و راه اندازی كمتر از خصوصیت های مثبت این سرویس است. همینطور محاسبه كف و سقف تعرفه سرویس مطابق مصوبه ۲۶۶ كمیسیون تعیین می گردد.
سرویس های ثابت بی سیم
سرویس های ارتباطی ثابت بی سیم انواع سرویس های ADSL، TD-LTE، وایمكس و اینترنت نقطه به نقطه بی سیم را شامل می گردد. این دسته از سرویس ها هم همان محدودیت های بالا را دارند، منتها با این تفاوت كه در همان حوزه مكانی قابلیت اتصال بی سیم را دارند ضمن اینكه امكان اتصال چند دستگاه به صورت همزمان را هم فراهم می كنند.
دارندگان پروانه TD-LTE تعداد ۴ شركت دارنده پروانه FWA است. حداكثر سرعت بصورت آزمایشگاهی ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه است كه حداكثر سرعت عملیاتی آن هم ۴۰ مگابیت بر ثانیه برآورد شده است. اما محدودیت این سرویس قطع سرویس در صورت جابجایی بین آنتن ها، كاهش كیفیت سرویس با افزایش فاصله كاربر از آنتن و یا وجود اختلال های رادیویی، تعرفه بالاتر به علت نوع سرویس، هزینه نصب و نگهداری بالا و استفاده اختصاصی از فركانس رادیویی است؛ قیمت گذاری خدمات این سرویس هم مطابق مفاد مصوبه ۸۷ كمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
دارندگان پروانه سرویس های ثابت بی سیم سرویس "نقطه به نقطه" تعداد ۱۷ شركت FCP و تعداد ۵۴ شركت ServCo هستند. كاربرد ویژه این سرویس در برج ها و مجتمع های مسكونی، تجاری و اداری است كه امكان عرضه سرویس اینترنت پرسرعت (ADSL) در آنها وجود ندارد.
وابسته نبودن آن به وجود امكانات در مراكز مخابراتی و راه اندازی سریعتر سرویس به علت حذفMDF مراكز مخابراتی منطقه از خصوصیت های مثبت این سرویس است اما ضرورت وجود خط دید مستقیم نسبت به POP site و نصب تجهیزات مورد نظر در محل مجتمع از نقاط ضعف این سرویس بشمار می رود.
سرویس های ارتباطی همراه
خدمات این سرویس های همراه كه بر روی گوشیهای تلفن همراه یا سایر دستگاه های اصطلاحا سیم كارت خور مانند تبلت ها قابل دریافت است؛ در انواع 2G، 3G، 4G و احیانا در آینده 5G قابل دریافت است.
این سرویسها قابلت استفاده در تمامی نقاط تحت پوشش اپراتور خویش را دارند اما به دلایلی همچون دوری از شبكه پوشش شهری اپراتور خود ثبات قطعی سرعت و كیفیت سرویس وجود ندارد.
دارندگان پروانه این سرویس تعداد چهار شركت دارنده پروانه عرضه خدمات تلفن همراه (MNO) و تعداد شش شركت دارنده پروانه MVNO است. حداكثر سرعت این سرویس بصورت آزمایشگاهی ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و حداكثر سرعت بصورت عملیاتی ۱۵ مگابیت بر ثانیه است.
از محدودیت های این سرویس هم می توان به كاهش برد مفید آنتن دهی با افزایش فاصله كاربر از آنتن و یا وجود اختلال های رادیویی اشاره كرد؛ همینطور امكان اختلال در كیفیت سرویس به دلیل پدیده های جوی و موانع فیزیكی از قبیل ساخت و ساز و تعرفه بالاتر به خاطر حجم مصرفی نسبت سرویس ثابت از نقاط ضعف سرویس های همراه برای جذب مشتری است.